دوشنبه, 11 دی 1391


جامعه ارامنه ایران قبل از انقلاب 300 هزار نفر بودند، در حالیکه هم اکنون تنها 40 هزار ارمنی در ایران ساکن هستند، چه اتفاقی روی داده که وضع به این شکل درآمده است ؟
« محبت نیوز» - بیست و پنج دسامبر، زاد روز عیسای مسیح، کریسمس یا نوئل است که از سوی مسیحیان در ایران نیز جشن گرفته میشود،فروشگاههای زیادی در تهران به فروش لوازم مخصوص این روز میپردازند و مراسمی بویژه در خانهها برگزار میشود. اما شرایط برای اقلیتهای دینی از جمله آشوریان، ارامنه و بویژه مسیحیان فارسی زبان در ایران روز به روز سختتر شده است.
مسیحیان ایران یکی از سه اقلیت به رسمیت شناخته شده از سوی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هستند، اما حکومت مذهبی ایران به ویژه در سالهای اخیر آزادیهای مذهبی را برای این اقلیتها محدود کرده است. همچنین بخش امنیتی جمهوری اسلامی نسبت به رواج مسیحیت و دیگر ادیان بسیار حساس است و در این زمینه به بازداشته هایی نیز اقدام کرده است.
بخش عمده مسیحیان ایران را ارامنه تشکیل می دهند که بسیاری از آنان پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ بدلیل شرایط موجود، کشور را ترک کردند. در حالی که برخی مسیحیان، از جمله کاتولیکها، پروتستان و بخش بزرگی از ارتدکسها معتقدند تاریخ تولد عسیس مسیح ٢٥ دسامبر است، اما کریسمس ارامنه روز ٦ ژانویه است.
با این حال خبرگزاری ایسنا، روز یکشنبه ۳ دی، عکسهایی از برخی از مغازههای تهران منتشر کرده که لوازم مربوط به جشن کریسمس را میفروشند. این جشن گاهن از سوی ایرانیان غیرمسیحی بویژه جوانان نیز مورد توجه واقع میشود.
آرمن استپانيان، یکی از هنرمندان عکاس با سابقه ارمنی ساکن در تهران درباره حال و هوای ایام کریسمس در گفتگو با خبرگزاری فرانسه میگوید: «اقلیت های ارمنی در تهران با وجود اینکه در محلات مختلف پراکنده هستند و در بعضی مناطق ساکنین بیشتری دارند که حال و هوای مغازه و ویترین فروشگاههای آن با تزئینات خاص این ایام آزین بندی شده و شادابی خاصی در مناطق ارامنه وجود دارند به خصوص در مناطقی مثل نارمک و خیابان نادرشاه که البته ما هم مثل بقیه مردم ایران از نگرانی هایی رنج می بریم.»
این هنرمند درباره روز ششم ژانویه که به اعتقاد ارامنه، مصادف با روز کریسمس است میگوید: «جامعه کاتولیک ارمنی مراسم خود را در همان روز کریسمس برگزار می کنند، ولی چون بیش از 90 درصد جامعه ارامنه ارتودکس هستند و تابع کلیسای گرگوری ششم ژانویه را به عنوان عید جشن می گیرند.»
آقای استپانیان درباره محدودیت های مسیحیان و ارامنه در ایران عنوان می کند: «جامعه ارامنه ایران قبل از انقلاب 300 هزار نفر بودند، در حالیکه الان تنها 40 هزار ارمنی در ایران ساکن هستند، پس اتفاقی افتاد که وضع به این شکل درآمده است، یعنی جامعه ارامنه به حدود یک دهم کاهش یافته و همین گویای وضع موجود است.
وی درباره وضعیت هنرمندان ارمنی در فضای فرهنگی و هنری ایران می گوید: «گروه های موسیقی ما عمومن در انجمن موسیقی ارامنه تهران فعال هستند، اما فضای فعلی ایران به نحوی است که یک گروه موسیقی نمی تواند آنطور که باید کنسرت و اجرا داشته باشد، ما گروه های موسیقی کلاسیک بسیار باتجربه ای در تهران داریم اما اجازه اجرای برنامه به آنها داده نمی شود، شاید وضعیت هنرمندان عکاس و نقاش بهتر باشد چون کار آنها راحتتر هستند.»
وی با اشاره به نویسندگان ارمنی نیز اظهار داشت: «در حال حاضر 2 نویسنده نام آور در بین ارامنه ایران هستند که البته آثار آنها به زبان ارمنی است و تنها یک نویسنده و شاعر داریم که به هر دو زبان فعالیت می کند به نام آقای واهه آرمن، ولی آندسته که فعالیت دارند بیشتر آثارشان به زبان ارمنی است که گاهی چاپ آنها در ارمنستان صورت می گیرد.»
بر اساس گزارش منتشره از سوی « محبت نیوز»، هم اکنون از شهروندان مسیحی ارامنه ایران کشیش « ورویر آوانسیان » که از تاریخ 7 دی ماه 1391 برابر با ( 27 دسامبر 2012) ، در خانه ای واقع در منطقه شمالی تهران توسط مامورین امنیتی بازداشت شد در حال حاظر جهت انجام بازجویی در بازداشتگاه زندان اوین بسر می برد .
بنا بر گزارشات همچنین در سالهای گذشته در پی بازداشت و بازجویی اقلیتهای دینی در ایران، نهادهای بینالمللی و مدافع حقوق بشر حکومت جمهوری اسلامی را به نقض حقوق پیروان مذاهب دیگر نیز متهم کردهاند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر